Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/17636
Назва: Організаційно-економічний інструментарій управління економічною безпекою системи закладів вищої освіти
Інші назви: Организационно-экономический инструментарий управления экономической безопасностью системы высших учебных заведений
Organizational and economic tools for managing the economic security of higher education institutions
Автори: Бреус, Світлана Василівна
Ключові слова: заклади вищої освіти
економічна безпека системи ЗВО
управління економічною безпекою системи ЗВО
загрози
ризики
методи оцінювання ризиків
высшие учебные заведения
экономическая безопасность системы ВУЗов
управление экономической безопасностью системы ВУЗов
угрозы
риски
методы оценки рисков
institutions of higher education
economic security of IHEs system
management of the economic security of IHEs system
threats
risks
methods of risk evaluation
Дата публікації: 2020
Бібліографічний опис: Бреус С. В. Організаційно-економічний інструментарій управління економічною безпекою системи закладів вищої освіти / С. В. Бреус // Інтелект ХХІ. – 2020. – № 2. – С. 33-37.
Source: Інтелект ХХІ
Intellect ХХІ
Короткий огляд (реферат): У статті здійснено дослідження загроз як дестабілізуючих чинників за різними ознаками та наведено інтегровану класифікацію загроз і ризиків та класифікацію методів оцінювання ризиків економічній безпеці системи закладів вищої освіти. Визначено, що відсутність інформації та не сформованість інформаційної бази є основним чинником отримання необ’єктивних свідчень про рівень загроз і ризиків функціонуванню системи закладів вищої освіти і, відповідно, результативності управління економічною безпекою в її межах. Обґрунтовано та сформульовано вимоги до інформаційних властивостей системи показників та статистичної інформації задля оцінювання-прогнозування вимірів результативності управління економічною безпекою системи закладів вищої освіти. Зроблено висновок про доцільність розробки адекватного реальним процесам прикладного інструментарію, з обов’язковим використання статистичної інформації, яка чітко відповідає вимогам.
В статье проведено исследование угроз как дестабилизирующих факторов по различным признакам и приведено интегрированную классификацию угроз и рисков и классификацию методов оценивания рисков экономической безопасности системы высших учебных заведений. Определено, что отсутствие информации и несформированность информационной базы является основным фактором получения необъективных свидетельств об уровне угроз и рисков функционированию системы высших учебных заведений и, соответственно, результативности управления экономической безопасностью в ее пределах. Обосновано и сформулированы требования к информационным свойствам системы показателей и статистической информации для оценки-прогнозирования измерений результативности управления экономической безопасностью системы высших учебных заведений. Сделан вывод о целесообразности разработки адекватного реальным процессам прикладного инструментария, с обязательным использованием статистической информации, четко соответствующей требованиям.
In the article investigated threats as destabilizing factors on various grounds. The integrated classification of threats and risks and a classification of methods for assessing risks to the economic security of higher education institutions are presented. The integrated classification of threats and risks to the economic security of the higher education institutions system is a feature of which there are two features of threats (explicit, which are reflected in the indicators for evaluation the economic security of the higher education institutions system, and implicit ones, which are reflected in the indicators for evaluation of adverse events, while their influence is always directly expressed in the current period of time, and manifests itself in the future), which emphasize the author's approach and provide for taking into account the prerequisites – the implementation of the challenge and consequences – risks. A certain set of organizational and economic tools (a set of risk assessment methods) is highlighted, which is recommended for use in the context of the solution of applied tasks within this study, they are separated, grouped and systematized and the classification of methods for assessing the risks of economic security of the higher education institutions system is presented. It is determined that lack of information and lack of information base is the main factor for obtaining biased evidence about the level of threats and risks to the functioning of the system of higher education institutions and, accordingly, the effectiveness of economic security management within it. Requirements to the information properties of the newly created system of indicators and statistical information are grounded and formulated for the purpose of evaluating and forecasting the measures of the economic security management performance of the higher education institutions system. It is concluded that it is advisable to develop a real-life application-based toolkit based on objective modeling solutions and a multi-level scorecard for which it is mandatory to use statistical information that clearly meets the requirements.
DOI: 10.32782/2415-8801/2020-2.5
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/17636
Faculty: Факультет економіки та бізнесу
Department: Кафедра менеджменту та публічного адміністрування
ISSN: 2415-8801(Print)
2707-6164 (Online)
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації (статті)
Кафедра управління та смарт-інновацій (УСІ)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Breus_S.V._article.pdfНаукова стаття470,66 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.