Please use this identifier to cite or link to this item:
https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/26909
Title: | Розвиток національної самосвідомості здобувачів освіти засобами технології виготовлення ляльки-мотанки |
Other Titles: | Development of national self-awareness of education acquisitions means of the technology of manufacturing a doll-motanka |
Authors: | Кириченко, Римма Вікторівна Олійник, Д. В. Тимченко, А. А. |
Keywords: | лялька-мотанка арт-терапія лялькотерапія фольклорна арт-терапія національна самосвідомість формування ціннісних орієнтирів національно-патріотичне виховання молоді doll-motanka art therapy puppet therapy folklore art therapy national self-awareness formation of value orientations national-patriotic education of youth |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Кириченко Р. В. Розвиток національної самосвідомості здобувачів освіти засобами технології виготовлення ляльки-мотанки [Текст] / Р. В. Кириченко, Д. В. Олійник, А. А. Тимченко // Індустрія моди. Fashion Industry. - 2024. - № 1. - С. 51-60. |
Source: | Індустрія моди. Fashion Industry |
Abstract: | Мета роботи – обґрунтувати та розробити методику проведення виховного заняття з елементами майстер-класу зі здобувачами освіти засобами технології виготовлення ляльки-мотанки. Методи – аналіз психолого-педагогічної літератури, синтез, порівняння, бесіда, проведення опитування, узагальнення та систематизація отриманих результатів. На основі дослідження історичного значення ляльки-мотанки для українського народу було розроблено та проведено виховне заняття з елементами майстер-класу з виготовлення ляльки-мотанки для учнів комунального закладу професійної (професійно-технічної) освіти "Київський професійний коледж технологій та дизайну одягу". Аналіз опитування показав, що формування в учнів уявлення про українську культуру, відродження та творення національних культурно-історичних традицій українського народу, ознайомлення здобувачів освіти з історією національних іграшок української культури, оволодіння основами мистецтва виготовлення народної ляльки, послідовного виконання операцій проєктно-технологічної діяльності від задуму до його реалізації в готовому вигляді впливає на розвиток національної самосвідомості у сучасної молоді, підвищує інтерес до своєї етнографії та культурної спадщини. Визначено особливості використання лялькотерапії під час війни. Досліджуючи проблему формування в учнів основ національної самосвідомості, зроблено висновок, що це складне утворення психіки, яке дає можливість відчути та усвідомити суть свого національного єства, свого місця серед інших націй та народів світу, відчуття і усвідомлення гордості за приналежність до своєї нації. Визначено можливості мистецтва виготовлення льльки-мотанки як арт-терапії під час війни. Результати роботи можуть бути використані викладачами закладів професійної (професійно-технічної) освіти для формування ціннісних орієнтирів та утвердження національно-патріотичної свідомості молоді. To justify and develop a method of conducting an educational class with elements of a master class with students of education on the technology of making a doll-motanka. Analysis of psychological and pedagogical literature, synthesis, comparison, interview, survey, generalization and systematization of the obtained results. On the basis of the research of the historical significance of the motanka doll for the Ukrainian people, an educational class was developed and conducted with elements of a master class on making a motanka doll for students of the communal institution of professional (vocational and technical) education "Kyiv Professional College of Technology and Fashion Design". The analysis of the survey showed that the formation of students' ideas about Ukrainian culture, the revival and creation of the national cultural and historical traditions of the Ukrainian people, familiarizing students with the history of national toys of Ukrainian culture, mastering the basics of the art of making a folk doll, the consistent implementation of operations of project and technological activity from the idea before its implementation in a finished form, influences the development of national self-awareness among modern youth, increases interest in their ethnography and cultural heritage. The peculiarities of the use of doll therapy during the war have been determined. Investigating the problem of forming the foundations of national self-awareness in students, it was concluded that this is a complex formation of the psyche, which gives the opportunity to feel and realize the essence of one's national identity, one's place among other nations and peoples of the world, the feeling and awareness of pride for belonging to one's nation. The possibilities of the art of making dolls as art therapy during the war have been determined. The results of the work can be used by teachers of professional (vocational and technical) education institutions for the formation of value orientations and the establishment of the national and patriotic consciousness of young people. |
DOI: | 10.30857/2706-5898.2024.1.2 |
URI: | https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/26909 |
ISSN: | 2706-5898 |
Appears in Collections: | Наукові публікації (статті) Кафедра професійної освіти в сфері технологій та дизайну (ПОСТД) Індустрія моди. Fashion Industry |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
IM_2024_N1_P051-060.pdf | 611,34 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.