Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/25406
Title: Morphology and signification of gele ephemeral art
Other Titles: Морфологія та значення традиційного головного убору "геле" в контексті концепції ефемерного мистецтва
Authors: Akinde, Toyin Emmanuel
Keywords: йоруба
геле
ефемерне мистецтво
морфологія
значення
головний убір
мода
дизайн
Yoruba civility
gele
art ephemeral
morphology
signification
Aso-Ofi
Issue Date: 2023
Citation: Akinde T. E. Morphology and signification of gele ephemeral art = Морфологія та значення традиційного головного убору "геле" в контексті концепції ефемерного мистецтва [Текст] / T. E. Akinde // Art and Design. - 2023. - № 3 (23). - С. 11-23.
Source: Art and Design
Abstract: Мета дослідження полягає в тому, щоб ідентифікувати вибрані сучасні морфології геле, встановлюючи їх значення відповідно до світогляду народності "йоруба". Методологія дослідження поєднує первинний дослідницький підхід із бібліографічним методом. Автором проведено консультації з тринадцятьма майстрами, практикуючими геле, перевірено роботу соціальних мереж і отримано згоду на використання фотографій. На основі аналізу розроблено класифікацію традиційного головного убору "геле" залежно від різних ознак: форми, тканини, призначення, джерела натхнення тощо. Виявлено, що геле – це ефемерний художній твір із представленням різних концепцій, що становить жіночі головні убори, які досі прикрашають йоруба в повсякденних і святкових костюмах. Морфологічно виявлено шість категорій геле; визначено довговічність, відповідність та важливість зооморфних (метелик), антропо-штучних (віяло) та флори (листя та троянди) предметів відповідно. Проведене дослідження засвідчує жіночу доміциляцію, практичну одностатевість і принциповість техніки в ручному або автоматичному режимі розробки традиційного головного убору "геле". Встановлено лідируючу роль "геле" в ефемерному мистецтві народності "йоруба", гідним просування відповідно до цілей сталого розвитку. Дослідження є корисним як для митців, так і до меценатів щодо необхідності використання геле в сучасному дизайні.
The purpose of this study is to identify selected contemporary gele morphologies, establishing their signification(s) in line with Yoruba world views. Gele is an ephemeral artistic piece with representation in anything and everything that constitute feminine head covering, hitherto adorned by the Yoruba on casual and non-casual costume. The art, though with apparent scholastic dearth; its contemporaneous growth and intoxicating morphologies in modern fashion, has made this attempt on its signification germane and expedient. Combines field investigative approach with bibliographical method. Thirteen (13) gele practitioners were consulted, there social media handles verified and consent sought on post photographs usage. The photographic pieces were subsequently subjected to literary analyses from the Yoruba view points. Morphologically, revealed six categorizations of manual gele; establishing fragility, truth, authority and treasure significations for zoomorphic (butterfly), anthropo-artificial (hand-fan) and flora (leave and rose) subjects respectively. Attests gele feminine domiciliation, practice uni-sexuality and technique fundamentality in manual or auto. It further attests hobbyists benevolence and professional capitalism; recognising gele as a major player in Yoruba ephemeral art, worthy of promotion in consonant with sustainable development goals. This study is a clarion call on artists and patrons alike on the need to be alive to gele significations as in its morphologies. Consequently, recommends concrete postulation of gele art to fossilized art by sculptors and ceramicists alike.
DOI: 10.30857/2617-0272.2023.3.1
URI: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/25406
ISSN: 2617-0272
Appears in Collections:Наукові публікації (статті)
Art and Design

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
artdes_2023_N3_P011-023.pdf727,98 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.