Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/25176
Title: Педагогічна діагностика готовності тренерів із футболу дл ігрового проєктування / game design
Other Titles: Pedagogical diagnostics of the readiness of football coaches for game design
Authors: Тименко, Володимир Володимирович
Keywords: тренер із футболу
спортивна обдарованість
педагогічний дизайн
ігрове проєктування
педагогічна діагностика
football coach
sports talent
pedagogical design
game design
pedagogical diagnostics
Issue Date: 2023
Citation: Тименко В. В. Педагогічна діагностика готовності тренерів з футболу до ігрового проектування / game design / В. В. Тименко // Освіта та розвиток обдарованої особистості. – 2023. – № 3 (90), ІІІ квартал. – С. 109-114.
Source: Освіта та розвиток обдарованої особистості
Education and Development of Gifted Personality
Abstract: У теорії спеціалізованої спортивної освіти обґрунтовано необхідність психолого-педагогічного супроводу розвитку природної обдарованості спортсменів, а у футбольній практиці недостатньо виявляється готовність тренерів до педагогічного дизайну (ігрового проєктування). Підготовка футбольної гри прирівнюється до "тренерського мистецтва", проєктної творчості (дизайн-творчості). Сформульовано мистецтвознавчі, психологічні, фізіологічні засади розвитку психомоторики й енергопотенціалу футболістів. Актуалізовано психологічні механізми спортивної творчості. Запропоновано анкетування для тренерів із футболу. З’ясовано суперечності між теорією та практикою футбольної гри. Ментальний тренінг розглядається як цілісна система методів психологічної підготовки спортсменів до змагань, яка використовується в процесі їхнього систематичного виховання та самовиховання. Детально описано ігровий проєкт тренера футболу. Підсумовано необхідність формування готовності футбольних тренерів до педагогічного дизайну, набуття компетентностей тренера-дизайнера (проєктувальника футбольної гри).
Contradictions between the theory and practice of the football game have been clarified. The theory of specialized sports education substantiates the need for psychological and pedagogical support for the development of the natural talent of athletes, and in football practice, the readiness of coaches for pedagogical design (game design) is insufficiently demonstrated. Preparation for a football game is equated to "coaching art", project creativity (design-creativity). The artistic, psychological, and physiological foundations of the development of psychomotor skills and energy potential of football players are formulated. The psychological mechanisms of sports creativity have been updated. A questionnaire for football coaches is proposed. The concept of “pedagogical design” is defined as the practice of systematic design, development and implementation of effective models of the educational environment with the aim of attractive, comfortable, informative and technologically balanced, creative acquisition of competences by the participants of the educational process. Mental training (from the English mental – mental, mental) is considered as a complete system of methods of psychological preparation of athletes for competitions, which is used in the process of their systematic education and self-education. The football coach game project is described in detail. In the model of readiness of football coaches for pedagogical design, we single out psychomotor skills, energy potential and criticality, which are determined by the practical, emotional and verbal intelligence of football players. In pedagogical design, this is the readiness of football coaches for synthesized manifestations of creativity by three intelligences, which provide collective reflection of the team. A conclusion was made about the necessity of forming the readiness of football coaches for pedagogical design, acquiring the competences of a trainer-designer (a designer of a football game).
URI: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/25176
Faculty: Факультет мистецтв і моди
Department: Кафедра професійної освіти в сфері технологій та дизайну
ISSN: 2309-3935
Appears in Collections:Наукові публікації (статті)
Кафедра професійної освіти в сфері технологій та дизайну (ПОСТД)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tymenko_v.v.pdf466,57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.