Please use this identifier to cite or link to this item:
https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/18437
Title: | Теоретична інтерпретація варіативності формування соціальної відповідальності закладів вищої освіти |
Other Titles: | Theoretical interpretation of the variability in building social responsibility of higher education institutions Теоретическая интерпретация вариативности формирования социальной ответственности высших учебных заведений |
Authors: | Яценко, В. В. |
Keywords: | соціальна відповідальність заклад вищої освіти сталий розвиток социальная ответственность учреждение высшего образования устойчивое развитие social responsibility higher education institution sustainable development |
Issue Date: | 2021 |
Citation: | Яценко В. В. Теоретична інтерпретація варіативності формування соціальної відповідальності закладів вищої освіти [Текст] / В. В. Яценко // Вісник Київського національного університету технологій та дизайну. Серія Економічні науки. - 2021. - № 1 (155). - С. 8-14. |
Source: | Вісник Київського національного університету технологій та дизайну. Серія Економічні науки |
Abstract: | Статтю присвячено актуальним питанням, пов’язаним з проблематикою соціальної відповідальності в системі вищої освіти, які останніми роками стали предметом широкого обговорення як на національному, так і на наднаціональному рівнях. Інтерпретація ролі соціальної відповідальності як соціально-економічного інституту та фактора стійкого розвитку, як окремої організації, так і економіки й суспільства загалом, дозволяє інакше поглянути на сам феномен соціальної відповідальності і його ролі в забезпеченні сталого розвитку. Гіпотезою дослідження є твердження, що формування теоретичних основ соціальної відповідальності закладів вищої освіти, відповідної системи понять, визначення принципів і факторів їх сталого розвитку мають сприяти усуненню концептуальних проблем і протиріч, що виникають у процесі інтеграції принципів соціальної відповідальності в діяльність вищої школи. Визначено етапи еволюції концепції соціальної відповідальності (виникнення передумов; зародження концепції; формування класичних підходів; розвиток стейкхолдерського підходу; формування підходу корпоративної соціальної сприйнятливості; виникнення сучасних підходів до соціальної відповідальності в рамках сталого розвитку), а також представлено етапи еволюції концепції сталого розвитку (зародження, формування теоретичних основ і систематизації). Виявлено домінуючі підходи до трактування соціальної відповідальності, зокрема, еколого-системний, кластерний, макро- і мікропідходи, триєдиний (комплексний) підхід і сталий розвиток організації. Доведено, що ці підходи можуть бути асоційовані з проблематикою соціальної відповідальності (свідома економіка (conscience economy), соціальна економіка (social economy), концепція спільних цінностей (а shared value concept), свідомий капіталізм (conscious capitalism), позитивна економіка (positive economics) тощо, особливості яких доцільно врахувати в побудові концепції соціальної відповідальності закладів вищої освіти. Статья посвящена актуальным вопросам, связанным с проблематикой социальной ответственности в системе высшего образования, которые в последние годы стали предметом широкого обсуждения как на национальном, так и на наднациональном уровнях. Интерпретация роли социальной ответственности как социально-экономического института и фактора устойчивого развития, как отдельной организации, так и экономики и общества в целом, позволяет иначе взглянуть на сам феномен социальной ответственности и его роль в обеспечении устойчивого развития. Гипотезой исследования является утверждение, что формирование теоретических основ социальной ответственности высших учебных заведений, соответствующей системы понятий, определение принципов и факторов их устойчивого развития должно способствовать устранению концептуальных проблем и противоречий, возникающих в процессе интеграции принципов социальной ответственности в деятельность высшей школы. Определены этапы эволюции концепции социальной ответственности (возникновение предпосылок; зарождение концепции; формирование классических подходов; развитие стейкхолдерского подхода; формирование подхода корпоративной социальной восприимчивости; возникновение современных подходов к социальной ответственности в рамках устойчивого развития), а также представлены этапы эволюции концепции устойчивого развития (зарождение, формирование теоретических основ и систематизация). Обнаружены доминирующие подходы к трактовке социальной ответственности (эколого-системный, кластерный, макро- и микроподходы, триединый (комплексный) подход и устойчивое развитие организации). Доказано, что эти подходы можно ассоциировать с проблематикой социальной ответственности (сознательная экономика (conscience economy), социальная экономика (social economy), концепция общих ценностей (а shared value concept), сознательный капитализм (conscious capitalism), позитивная экономика (positive economics), особенности которых можно учесть в построении концепции социальной ответственности высших учебных заведений. The article discusses the contemporary issues of social responsibility in the higher education system which in recent years have been the subject of considerable debate at both national and supranational levels. The interpretation of a role of social responsibility as social and economic institute and as a factor of sustainable development of a particular organization as well as the economy and society overall provides a different perspective on the social responsibility phenomenon and its role in ensuring sustainability. The research hypothesis is the statement that building theoretical foundations of social responsibility in higher education institutions, constructing the respective conceptual framework and defining principles and factors of sustainable development should contribute to eliminate conceptual controversy and contradictions arising in the process of integrating the social responsibility paradigm in higher education. The study presents the evolution stages of a social responsibility concept which are the historical background; the concept genesis; the emergence of classical approaches; the evolution of a stakeholder approach; shaping of corporate social responsiveness, and the emergence of modern approaches to social responsibility in the frameworks of sustainable development. The evolution of the sustainable development concept has also been provided revealing its genesis, theoretical foundations and the taxonomy. Apart from the above, the findings have identified dominant approaches to interpret the notion of social responsibility, in particular, a systemic environmental approach, a cluster approach, macro- and microperspectives, a three-pronged (integrated) approach and organizational sustainability approach were described. It is argued that these approaches are embedded into social responsibility (conscientious economy, social economy, a shared value concept, conscious capitalism, positive economics, etc.) and their specifics should be considered while building a social responsibility framework in higher education institutions. |
DOI: | 10.30857/2413-0117.2021.1.1 |
URI: | https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/18437 |
ISSN: | 2413-0117 |
Appears in Collections: | Наукові публікації (статті) Вісник КНУТД |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
V155_P008-014.pdf | 259,02 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.