Please use this identifier to cite or link to this item:
https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/17791
Title: | Ідея просвіти у мозаїці М. А. Стороженка "Львівське Ставропігійне братство XVI-XVIII ст." |
Other Titles: | The idea of education in the mosaic of M. A. Storozhenko "Lviv Stauropegion Brotherhood of XVI-XVIII centuries" Идея просвещения в мозаике М. А. Стороженко "Львовское Ставропигийное братство XVI-XVIII вв." |
Authors: | Тарасенко, О. А. Тарасенко, А. А. Кубриш, Н. Р. |
Keywords: | Микола Стороженко монументальне мистецтво України ХХ століття мозаїки в інтер’єрах ІТФ імені М. М. Боголюбова Львівське Ставропігійне братство Николай Стороженко монументальное искусство Украины ХХ века мозаики в интерьерах ИТФ имени Н. Н. Боголюбова Львовское Ставропигиальное братство Mykola Storozhenko monumental art of Ukraine of the XX century mosaics in the interiors of N. N. Bogolyubov ITF Lviv Stauropigial Brotherhood |
Issue Date: | 2021 |
Citation: | Тарасенко О. А. Ідея просвіти у мозаїці М. А. Стороженка "Львівське Ставропігійне братство XVI-XVIII ст." [Текст] / О. А. Тарасенко, А. А. Тарасенко, Н. Р. Кубриш // Art and Design. - 2021. - № 1 (13). - С. 133-145. |
Source: | Art and Design |
Abstract: | Мета статті – відстежити історію створення та ідейний зміст мозаїки Миколи Андрійовича Стороженка (1928-2015) "Львівське Ставропігійне братство XVI-ХVIII ст." в інтер'єрах ІТФ М. М. Боголюбова НАН України у Феофанії (1969) в контексті спадщини українського і світового монументального мистецтва. У дослідженні використовуються історико-культурологічний, компаративний, іконографічний та іконологічний методи. Ми спираємося на герменевтику Ганса-Ґеорґа Ґадамера та теорію "великого часу" М. М. Бахтіна, що дозволяє розглядати мозаїки М. А. Стороженка в контексті спадщини світового мистецтва. У мозаїці "Лексикон" засобами монументального мистецтва затверджується велич слова. М. Стороженко відновлює його сакральний зміст, забутий за часів атеїзму. Майстер показав значення друкованого слова для становлення української культури. Розкрито ідейний зміст монументальної композиції "Ставропігія. Лексикон": просвітницьке значення слова і мистецтва. Поєднуючи інтер’єри друкарні і художньої майстерні з архітектурним простором міста, майстер створює образ Львова як культурно-просвітницького центру православ’я на Заході України. Використання порівняльного аналізу показало, що М. Стороженко синтезує художню спадщину стародавнього світу (Трипілля, Єгипет), Київської Русі (монументальне мистецтво і мініатюра), Ренесансу, рококо, кубізму, абстракціонізму тощо. Полістилізм, притаманний мистецтву ХХ-XXI століття, став основою формування індивідуального художнього стилю одного із провідних митців нашого часу. Вивчено культурно-історичний та художній зміст монументальної мозаїки М. Стороженка у взаємозв'язку з проблематикою національної самоідентифікації і полістилізму мистецтва ХХ століття. Результати дослідження необхідні для створення сучасної історії монументально-декоративного мистецтва України. Цель статьи – изучить историю создания и идейное содержание мозаики Николая Андреевича Стороженко (1928-2015) "Львовское Ставропигиальное братство XVI-XVIII вв." в интерьерах ИТФ Н. Н. Боголюбова НАН Украины в Феофании (1969) в контексте наследия украинского и мирового монументального искусства. В исследовании используются историко-культурологический, компаративный, иконографический и иконологический методы. Мы опираемся на герменевтику Ганса-Георга Гадамера и теорию "большого времени" М. М. Бахтина, что позволяет рассматривать мозаики М. А. Стороженко в контексте с наследием мирового искусства. В мозаике "Лексикон" средствами монументального искусства утверждается величие слова. Стороженко восстанавливает его сакральный смысл, забытый во времена атеизма. Мастер показал значение печатного слова для становления украинской культуры. Раскрыто идейное содержание монументальной композиции "Ставропигия. Лексикон": просветительское значение слова и искусства. Сочетая интерьеры типографии и художественной мастерской с архитектурным пространством города, мастер создает образ Львова как культурно-просветительского центра православия на Западе Украины. Использование сравнительного анализа показало, что М. Стороженко синтезирует художественное наследие древнего мира (Триполье, Египет), Киевской Руси (монументальное искусство и миниатюра), Ренессанса, рококо, кубизма, абстракционизма и др. Полистилизм, присущий искусству ХХ-XXI веков, стал основой формирования индивидуального художественного стиля одного из ведущих художников нашего времени. Практическое значение полученных результатов заключается в возможности их использования в исследовательской деятельности учёных по изучению новейшей истории монументально-декоративного искусства Украины, в создании монографии о творчестве Н. А. Стороженко. Изучен культурно-исторический и художественный смысл монументальной мозаики М. А. Стороженко во взаимосвязи с проблематикой национальной самоидентификации и полистилизма искусства ХХ века. Результаты исследования необходимы для создания современной истории монументально-декоративного искусства Украины. The purpose of the article is to study the history of creation and the ideological content of the mosaic by Mykola Andriyovych Storozhenko (1928-2015) "Lviv Stavropegic Brotherhood of the 16th-18th centuries" in the interiors of N. N. Bogolyubov ITF of the National Academy of Sciences of Ukraine in Feofaniya (1969) in the context of the heritage of Ukrainian and world monumental art. The study uses historical and cultural, comparative, iconographic and iconological methods. We rely on the hermeneutics of Hans-Georg Gadamer and the theory of "big time" by M. M. Bakhtin, which allows us to consider the mosaics of M. A. Storozhenko in the context of the heritage of world art. In the mosaic "Lexicon”, the greatness of the word is affirmed by means of monumental art. Storozhenko restores its sacred meaning, forgotten in the days of atheism. The master showed the importance of the printed word for the formation of Ukrainian culture. The ideological content of the monumental composition “Stauropegia. Lexicon": the educational value of words and art. Combining the interiors of the printing house and art workshop with the architectural space of the city, the master creates the image of Lviv as a cultural and educational center of Orthodoxy in Western Ukraine. The use of comparative analysis showed that M. Storozhenko synthesizes the artistic heritage of the ancient world (Tripoli, Egypt), Kievan Rus (monumental art and miniature), Renaissance, Rococo, Cubism, abstractionism and others. Polystylism, characteristic of art of the XX-XXI centures, became the basis for the formation of the individual artistic style of one of the leading artists of our time. The cultural-historical and artistic meaning of the monumental mosaic of M. A. Storozhenko has been studied in connection with the problems of national self-identification and polystylism of art of the twentieth century. The results of the study are necessary for the creation of a modern history of monumental and decorative art of Ukraine. |
DOI: | 10.30857/2617-0272.2021.1.12 |
URI: | https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/17791 |
ISSN: | 2617-0272 |
Appears in Collections: | Наукові публікації (статті) Art and Design |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
artdes_2021_N1_P133-145.pdf | 1,87 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.