Please use this identifier to cite or link to this item:
https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/17229
Title: | Булінг: правові та соціально-психологічні аспекти |
Other Titles: | Буллинг: правовые и социально-психологические аспекты Bullying: legal and socio-psychological aspects |
Authors: | Катеринчук, К. В. Мацюк, О. |
Keywords: | булінг учасники освітнього процесу насильство шкільна агресія профілактика запобігання правопорушення буллинг участники образовательного процесса насилие школьная агрессия профилактика предотвращение правонарушение bullying participants of the educational process violence school aggression preventing offence |
Issue Date: | 2020 |
Citation: | Катеринчук К. В. Булінг: правові та соціально-психологічні аспекти / К. В. Катеринчук, О. Мацюк // Слово Національної школи суддів України. – 2020. – № 3 (32). – С. 113-124. |
Source: | Слово Національної школи суддів України Slovo of the National School of Judges of Ukraine |
Abstract: | У статті проаналізовано правові та соціально-психологічні аспекти булінгу для подальшого запобігання та вдосконалення методів протидії цьому явищу. Серед напрямів розв’язання проблеми є розроблення плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти. Важливим є виховання з самого дитинства. Вже у підлітковому віці дитина має знати, що за протиправні дії вона може бути притягнута до кримінальної або адміністративної відповідальності. Булінг – це насильство, тому потрібно обов’язково проводити правопросвітницьку роботу. Не можна ігнорувати цю проблему, адже це може призвести до непоправних наслідків та скалічити життя не однієї людини. Автори зазначають, що викорінити булінг неможливо, але звести випадки до мінімуму можна. В статье проанализированы правовые и социально-психологические аспекты буллинга. Исследования могут быть полезными для дальнейшего предотвращения проблемы и совершенствования методов противодействия этому явлению. Одна из важных составляющих решения проблемы – разработка плана мероприятий, направленных на предупреждение буллинга (травли) в учебных заведениях. Важным является воспитание ребенка. Уже в подростковом возрасте человек должен осознавать, что за противоправные действия он будет привлечен к административной или уголовной ответственности. Правопросветительская деятельность в учебных заведениях обязательна в рамках противодействия насилию. Нельзя игнорировать эту проблему, так как это может привести к непоправимым последствиям и нанести ущерб жизни человека. Авторы отмечают, что искоренить буллинг полностью невозможно, но свести случаи к минимуму вполне реально. The article focuses on the problems of bullying. Legal and socio-psychological aspects are analyzed in order to further prevention and improvement of the methods counteracting this phenomenon. In particular, the stages of development of the problem are drawn, special attention is paid to research in which it is possible to develop a plan of action to prevent bullying in educational institutions. Bullying is one of the most uncertain and debatable definitions that needs further study. Systematic, regularly repeated violence (mostly psychological) is the main feature of bullying. Scientists D. Olveus, P. Randall, N. Duncanson and others have studied the problem of bullying. The article reveals the legal aspect of bullying, namely legal liability (administrative and criminal). The content of the Law of Ukraine “On Amendments to Certain Legislative Acts of Ukraine about Countering Bullying (Harassment)” of December 18, 2018 №2657-VIII and other regulations are analyzed. Methods to counter bullying such as the Farst, Link crew and the Finnish KiVa method are presented. Development of an action plan, aimed at preventing and combating bullying (harassment) in educational institutions, is among the ways of solution the problem. Thus, bullying is the worldwide problem. This problem is called socio-psychological which leads to destruction of the personal character. According to the authors, education from childhood is necessary. A person should know, already in his adolescence, that he can be prosecuted criminally or administratively for illegal actions. Bullying is violence, therefore science of law must be taught. This problem mustn`t be ignored because it could lead to irreparable consequences and ruin lives of many people. The authors note that it is impossible to eradicate bullying but it is possible to minimize such cases. |
DOI: | 10.37566/2707-6849-2020-3(32)-10 |
URI: | https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/17229 |
Faculty: | Навчально-науковий інститут права та сучасних технологій навчання |
Department: | Кафедра приватного та публічного права |
ISSN: | 2707-6849 |
Appears in Collections: | Наукові публікації (статті) Кафедра приватного та публічного права (ППП) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
20210301_306.PDF | 5,83 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.