Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/16276
Title: Практики гриму в fashion-інноваціях: специфіка, функції
Other Titles: Makeup practices in fashion innovations: specifics, functions
Практики грима в fashion-инновациях: специфика, функции
Authors: Шаркіна, А. Г.
Keywords: грим
практики гриму
fashion-інновації
термінологічний дискурс
художній образ
праĸтиĸи грима
fashion-инновации
терминологический дискурс
художественный образ
makeup
makeup practice
fashion-innovations
artistic image
Issue Date: 2020
Citation: Шаркіна А. Г. Практики гриму в fashion-інноваціях: специфіка, функції [Текст] / А. Г. Шаркіна // Art and Design. - 2020. - № 3 (11). - С. 132-144.
Source: Art and Design
Abstract: Метою роботи є виявити специфіку і функціональні особливості художнього гриму в системі виразних засобів дизайну на рівні спільних прийомів з гримом у театрі і кіно. У дослідженні використано історичний, аналітичний, порівняльний методи. Щодо обраних історичних і сучасних зразків гримерних практик застосовано образно-асоціативний метод та метод стилістичного аналізу. На прикладі жіночих образів розглянуто специфіку театрального гриму, гриму для кіно- та фешн-образів, виявлено спільні й відмінні риси. Виділено та реалізовано основні функції гриму у сучасних модних образах автором дослідження; визначено особливості співвідношення гриму з іншими складовими художнього образу. Наукова новизна полягає в актуалізації проблеми гриму у в fashion-інноваціях у межах наукової розробки, у визначенні його специфіки, що полягає у застосуванні базових прийомів художників-гримерів театру і кіно і водночас використанні сучасні гримерних, декоративних, постижерних засобів. У роботі розкрито взаємозв’язок традиційних та інноваційних практик гриму у fashion-індустрії на рівні теоретико-методологічного дослідження та практичної реалізації основних функцій гриму при створенні сучасних жіночих образів. Отримані результати орієнтують на проведення подальших досліджень різновидів гриму; можуть бути використані у практичній діяльності художника-гримера та у викладацькій практиці.
Цель работы – выявить специфиĸу и фунĸциональные особенности художественного грима в системе выразительных средств дизайна на уровне общих приемов с гримом в театре и ĸино. В исследовании использованы историчесĸий, аналитичесĸий, сравнительный методы. Относительно выбранных историчесĸих и современных образцов гримерных праĸтиĸ применены образно-ассоциативный метод и метод стилистичесĸого анализа. На примере женсĸих образов рассмотрена специфиĸа театрального грима, грима для ĸино и fashion-образов, выявлены общие и отличительные черты. Выделены и реализованы основные фунĸции грима в современных модных образах автором исследования; определены особенности соотношение грима с другими составляющими художественного образа. Научная новизна заĸлючается в аĸтуализации проблемы грима в fashion-инновациях как научной разработĸи, в определении его специфиĸи, заĸлючающейся в применении базовых приемов художниĸов-гримеров театра и ĸино и одновременно использовании современных гримерных, деĸоративных, постижерних средств. В работе расĸрыта взаимосвязь традиционных и инновационных праĸтиĸ грима в fashion-индустрии на уровне теоретиĸо-методологичесĸого исследования и праĸтичесĸой реализации основных фунĸций грима при создании современных женсĸих образов. Полученные результаты ориентируют на проведение дальнейших исследований разновидностей грима; могут быть использованы в праĸтичесĸой деятельности художниĸа-гримера и в преподавательсĸой праĸтиĸе.
The aim of the article is to identify the specifics and functional features of the artistic makeup in the design expressive means system at the level of joint techniques with makeup in theater and cinema. The historical, analytical and comparative methods have been used in the study. The image-associative and stylistic analysis methods have been applied to the selected historical and modern examples of makeup practices. The specifics of theatrical makeup, makeup for cinema and fashion images have been examined on the examples of female images, common and distinctive features have been defined. The main functions of makeup have been exuded and realized by the author of the research in modern fashion images; the peculiarities of ratio of makeup with other components of the artistic image have been determined. The scientific novelty is in the actualization of the makeup problem in fashion-innovations within the scientific development, in determination of its specifics, which consists in the theater and cinema makeup artists’ basic techniques application and at the same time modern makeup, decorative, posthumous means usage. The relationship between traditional and innovative makeup practices in the fashion industry at the level of theoretical and methodological research and practical implementation of the makeup basic functions in the modern female images creation have been revealed in the study. The results of the study focus on further research of the makeup types; the research results can be used in the practical activities of a makeup artist and in the teaching practice.
DOI: 10.30857/2617-0272.2020.3.11
URI: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/16276
ISSN: 2617-0272
Appears in Collections:Наукові публікації (статті)
Art and Design

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
artdes_2020_N3_P132-144.pdf671,01 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.