Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/27060
Назва: | Inspiratio: картина Андрія Антонюка "Тарас Шевченко (в казематі)". Інтертекст |
Інші назви: | Inspiratio: painting by Andriy Antonyuk "Taras Shevchenko (in the casemate)". Intertextuality |
Автори: | Тарасенко, А. А. Тарасенко, О. А. Сікорська, В. Ю. |
Ключові слова: | Т. Г. Шевченко А. Д. Антонюк живопис України натхнення зображення слово символ інтертекстуальність контекст необароко неопримітивизм іконографія портрету Taras Shevchenko A. Antoniuk Ukrainian painting inspiration image word symbol intertextuality context neo-Baroque neo-primitivism portrait iconography |
Дата публікації: | 2024 |
Бібліографічний опис: | Тарасенко А. А. Inspiratio: картина Андрія Антонюка "Тарас Шевченко (в казематі)". Інтертекст [Текст] / А. А. Тарасенко, О. А. Тарасенко, В. Ю. Сікорська // Art and Design. - 2024. - № 2 (26). - С. 152-162. |
Source: | Art and Design |
Короткий огляд (реферат): | Метою статті є дослідження образу натхнення митця Тараса Шевченка в картині видатного українського художника фольклорного спрямування Андрія Антонюка "Тарас Шевченко (в казематі)" (1983) у контексті теми "Іnspiratio" світового мистецтва. Використовуються історико-культурологічний, компаративний, іконографічний, іконологічний, герменевтичний методи. Антонюк переніс увагу з соціального аспекту (властивого образу Шевченка в мистецтві 1918-1938 років) на духовний рівень, виразив ідею натхнення поета-пророка – посередника між світом землі й неба. Виявлена гармонія слова й зображення в символічній образній системі картини-портрета художника-поета Шевченка. Створені типологічні ряди іконографії композиції Антонюка. Наукова новизна публікації полягає в тому, що образ Шевченка досліджено у контексті теми натхнення образів святих у світовому мистецтві. Показано, що подібно діячам зображального мистецтва кінця XVIII – першої половини XIX століття Антонюк інтерпретував іконографію, традиційну для художнього відтворення євангелістів та просвітлених діячів церкви, для зображення нового героя: поета – художника – музиканта. Представлено, що експресія образу Шевченка пов’язана з використанням стилістики народного українського мистецтва, італійського примітивізму проторенесансу, мистецтва "лівих" спрямувань початку ХХ століття (експресіонізм, неопримітивізм). Представлені матеріали, художньо-стилістичний аналіз та узагальнення можуть бути використані у наукових дослідженнях, присвячених мистецтву картини-портрету Шевченка. The aim of the article is to study the image of poet-artist Shevchenko in the painting "Taras Shevchenko (in the casemate)" (1983) by prominent Ukrainian artist of folklore trend Andriy Antonyuk in the context of the theme "Inspiration" of world art. Historic-cultural-culturalogical, comparative, iconographic, iconologic, hermeneutic methods are used. Antoniuk shifted attention from the social aspect (inherent in the image of Shevchenko in the art of 1918-1938) to the spiritual level, expressing the idea of inspiration of the poet-prophet – a mediator between the world of earth and heaven. The harmony of word and image in the symbolic figurative structure of the picture-portrait of the artist-poet Shevchenko is revealed. Typological series of the iconography of Antoniuk's composition are created. The scientific novelty of the publication lies in the fact that the image of Shevchenko in Antoniuk's painting is investigated in the context of the theme of inspiration of the images of the world's saints in art. It is shown that similar to the figures of fine art of the late XVIII – first half of XIX centuries Antoniuk interprets the iconography, traditional for the artistic embodiment of evangelists and enlightened figures of the church to depict a new hero: poet – artist – musician. It is presented that the expression of Shevchenko's image is connected with the use of stylistics of Ukrainian folk art, Italian primitivism proto-Renaissance, art of leftist trends of the early twentieth century (expressionism, neoprimitivism). The presented materials, their artistic and stylistic analysis and generalization can be used in scientific studies on the art of Shevchenko's portrait. |
DOI: | 10.30857/2617-0272.2024.2.14 |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/27060 |
ISSN: | 2617-0272 |
Розташовується у зібраннях: | Наукові публікації (статті) Art and Design |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
artdes_2024_N2_P152-162.pdf | 1,2 MB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.