Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/27059
Назва: | Настінний живопис ХVII - ХVIII ст. в церкві Святого Архистрага Михаїла в с. Крайниково на Закарпатті: синтез поствізантійських і українських народних традицій |
Інші назви: | Wall painting of the 17th - 18th century in the church of Saint Archistrag Michael in the village of Kraynykovo in Transcarpatia: a synthesis of post-Byzantine and Ukrainian folk traditions |
Автори: | Нестеренко, А. О. |
Ключові слова: | храмові розписи ХVІІ - ХVІІІ століття церква Святого Архистратига Михаїла в с. Крайниково Закарпаття іконографічна програма синтез традицій національна пам'ятка church paintings of the 17th - 18th centuries the church of St. Archangel Michael in the village of Kraynikovo Transcarpathia iconographic program synthesis of traditions national monument |
Дата публікації: | 2024 |
Бібліографічний опис: | Нестеренко А. О. Настінний живопис ХVII - ХVIII ст. в церкві Святого Архистрага Михаїла в с. Крайниково на Закарпатті: синтез поствізантійських і українських народних традицій [Текст] / А. О. Нестеренко // Art and Design. - 2024. - № 2 (26). - С. 137-151. |
Source: | Art and Design |
Короткий огляд (реферат): | Метою статті є проведення стилістичного аналізу настінних розписів ХVІІ - ХVІІІ століття в церкві Святого Архистратига Михаїла в селі Крайниково на Закарпатті та виявлення характерних особливостей процесів, що відбувалися в церковному живописі у цей період в даному регіоні України. Принципи і методи статті обумовлені поставленою метою. В основі роботи – наукові принципи системності й історизму. У статті були застосовані як загальнонаукові методи дослідження (аналіз і синтез, індукція і дедукція, систематизація і узагальнення, абстрагування, типологія), так і спеціальні мистецтвознавчі методи (художньо-стилістичний, історико-культурологічний і компаративний методи для порівняння різних мистецьких явищ, засобів виразності, окремих образів). У статті проаналізовано збережені настінні розписи ХVІІ - ХVІІІ століття в церкві Святого Архистратига Михаїла в селі Крайниково на Закарпатті. Проведено порівняння з іконографічними програмами стінописів цього ж історичного періоду в дерев'яних церквах прикордонних сіл Румунії - Будешті Джосані, Ончешті та Ієуді, а також з подібними розписами у храмах в Дрогобичі та Потеличі на Львівщині. Встановлено взаємовпливи, які відбувалися в сакральному живописі Закарпаття і прикордоння Румунії, частина території яких у ХVІІ - ХVІІІ століттях входили до Мармароського комітату (Мармароської жупи), Галичини та Києва. Виявлено оригінальний синтез поствізантійських традицій з іконописними програмами народних майстрів в селі Крайниково на Закарпатті. Вперше в українському мистецтвознавстві здійснено аналіз настінних розписів ХVІІ - ХVІІІ століття в церкві Святого Архистратига Михаїла в селі Крайниково на Закарпатті, виявлено самобутність іконографічної програми живопису, простежено зв’язки з іконографією розписів дерев’яних храмів у прикордонних селах Румунії та в Галичині. На основі проведеного дослідження визначено регіональні особливості процесів, що відбувалися в церковному живописі на Закарпатті у досліджуваний період. Результати цього дослідження можуть бути використані: в узагальнюючих працях з історії українського мистецтва; при підготовці наукових монографій, підручників, навчальних посібників, методичних розробок, навчально-професійних програм; в лекційних матеріалах педагогів в навчально-мистецьких закладах, а також при проведенні реставраційних робіт щодо збереження настінних розписів в церкві Святого Архистратига Михаїла в селі Крайниково на Закарпатті, як унікального національного надбання в художній культурі України. The purpose of the article is to carry out a stylistic analysis of the wall paintings of the 17th - 18th centuries in the church of St. Michael the Archangel in the village of Kraynikovo in Transcarpathia and to identify the characteristic features of the processes that took place in church painting during this period in this region of Ukraine. The principles and methods of the article are determined by the set aim. The work is based on the scientific principles of systematicity and historicism. The research used both general scientific research methods (analysis and synthesis, induction and deduction, systematization and generalization, abstraction, typology), and special art studies methods (artistic-stylistic, historical-cultural and comparative methods for comparing different artistic phenomena and means of expression, individual images). The article analyzes preserved wall paintings of the 17th - 18th centuries in the church of St. Michael the Archangel in the village of Kraynikovo in Transcarpathia. A comparison with the iconographic programs of wall paintings of the same historical period in wooden churches of the border villages of Romania - Budeshti Josani, Oncesti and Ieudi, as well as with similar paintings in churches in Drohobych and Potelych in the Lviv region was made. The mutual influences that took place in the sacral painting of Transcarpathia and the borderlands of Romania, part of whose territory in the 17th and 18th centuries were part of the Marmara County (Marmara County), Halychyna, and Kyiv, were established. An original synthesis of post-Byzantine traditions with icon-painting programs of folk masters in the village of Kraynikovo in Transcarpathia was revealed. For the first time in Ukrainian art history, an analysis of wall paintings of the 17th - 18th centuries in the church of St. Archangel Michael in the village of Kraynikovo in Transcarpathia was carried out, the originality of the iconographic program of painting was revealed, and connections with the iconography of the paintings of wooden churches in the border villages of Romania and Galicia were traced. On the basis of the conducted research, the regional peculiarities of the processes that took place in church painting in Transcarpathia during the studied period were determined. The results of this study can be used: in general works on the history of Ukrainian art; in the preparation of scientific monographs, textbooks, teaching aids, methodological developments, educational and professional programs; in the lecture materials of teachers in educational and art institutions, as well as during the restoration work on the preservation of wall paintings in the church of St. Archangel Michael in the village of Kraynikovo in Transcarpathia, as a unique national heritage in the artistic culture of Ukraine. |
DOI: | 10.30857/2617-0272.2023.3.13 |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/27059 |
ISSN: | 2617-0272 |
Розташовується у зібраннях: | Наукові публікації (статті) Art and Design |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
artdes_2024_N2_P137-151.pdf | 1,05 MB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.