Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/24833
Назва: Управління розвитком туристичної індустрії України в умовах євроінтеграції
Інші назви: Management of the development of the tourism industry of Ukraine in the conditions of European integration
Автори: Ольшанська, О. В.
Григорчук, Дарина Вікторівна
Ключові слова: туризм
туристична індустрія
туристична галузь
управління
євроінтеграція
інновації
туристичний бізнес
туристичні послуги
туристичне підприємство
сталий розвиток
tourism
tourism industry
travel industry
management
European integration
innovation
tourist business
tourist services
tourist enterprise
sustainable development
Дата публікації: 2023
Бібліографічний опис: Григорчук Д. В. Управління розвитком туристичної індустрії України в умовах євроінтеграції : дис. ... д-ра філософії : 051 - Економіка ; галузь знань 05 - Соціальні та поведінкові науки : захист 21.11.23 / Григорчук Дарина Вікторівна ; КНУТД. – Київ, 2023. – 210 с.
Короткий огляд (реферат): Дисертація є завершеним комплексним дослідженням, яке присвячене узагальненню теоретичних засад та розробці науково-практичних рекомендацій щодо вдосконалення управління розвитком туристичної індустрії України в умовах євроінтеграції. У дисертації наведено результати всебічного дослідження стану розвитку туристичної індустрії України в умовах євроінтеграції. Метою дисертаційної роботи є розроблення платформи повоєнного відновлення та управління розвитком туристичної індустрії України в умовах євроінтеграції. Об’єкт дослідження – евроінтеграційний розвиток туристичної індустрії України. Предметом дослідження є теоретико-методичні та практичні засади управління розвитком туристичної індустрії України в умовах євроінтеграції. Одержані в дисертаційній роботі результати в сукупності вирішують наукове завдання, що полягає у розробленні розроблення платформи повоєнного відновлення та управління розвитком туристичної індустрії України в умовах євроінтеграції. У дисертаційній роботі проведено аналіз та здійснено узагальнення філософських підходів до сутності та функціонування категорії "туризм". Здійснення аналізу філософських поглядів різних часів та географічних просторів надало підстави стверджувати, що розвиток туризму у контексті філософії передбачає постійний діалог різних етнічних культур та міжрелігійну взаємодію між ними з метою формування толерантної культури та попередження міжетнічних конфліктів в інтеграційних процесах, які відіграють чималу роль у глобалізаційному розвитку. В результаті аналізу праць виданих філософів, було з’ясовано, що філософія І. Канта має важливе значення для розуміння інтеграційних процесів у туризмі. В наукових доробках З. Баумана, який розглядав туризм крізь призму епох модерну та постмодерну, проведено аналіз фігур паломника, фланера, бродяги, гравця та туриста та відзначено, що, якщо паломник був характерний для епохи модерну, то фланер, бродяга, турист і гравець "складають метафору стратегії постмодерну". У свою чергу, представник англійської філософії Дж. Уррі у своїх дослідженнях аналізує особливості "споживання" людьми культурних пам’яток, місць відпочинку та популярних туристичних дестинацій та відзначає, що завдяки розвитку інформаційних технологій та прискорених комунікацій люди набули можливості долати величезні відстані та ставати ближче один до одного, а, отже, в контексті економіки туристична індустрія отримала завдяки цьому динамічний розвиток, що свідчить про її широкий соціальний, економічний та індивідуальний вплив, що охоплює різні сфери суспільного життя та культури, сприяючи тим самим формуванню світогляду суспільства. Вивчаючи питання методичних підходів до управління розвитком туристичної індустрії, встановлено, що існуючі визначення туризму можна об’єднати в дві групи – практичних (мають спеціалізований характер і стосуються окремих економічних, соціальних, правових та інших аспектів туризму) та концептуальних (охоплюють предмет в цілому, розкривають внутрішній зміст туризму) понять. Аналізуючи підходи до сутності та типізації туристичного простору, в роботі було розвинуто теоретичні положення щодо типізації туристичного простору, в рамках якої виокремлено п’ять основних його типів: екологічний туристичний простір, курортний туристичний простір, урбаністичний туристичний простір, подієвий туристичний простір, міфологічний туристичний простір, для кожного з яких характерною є наявність шести стадій зміни, відмінність якої від існуючих підходів полягає у виокремленні кожного типу на основі специфіки туристичних дестинацій, що в подальшому сприяє формуванню платформи розвитку туристичної індустрії України в умовах євроінтеграції. Водночас, під час аналізу та узагальнення основних понять туризму, з методологічної точки зору дістав подальшого розвитку науково-методичний підхід до визначення економічної категорії "туристична галузь" шляхом узгодження та наочної систематизації основних понять в межах цієї економічної категорії, що, на відміну від наявних підходів, відображено наочно та дозволяє правильно визначати взаємозв’язки в процесах функціонування туристичної галузі. Окрім того, удосконалено понятійно-категоріальний апарат, який відображає сутнісні зв’язки і відносини шляхом визначення понять "туристична індустрія" та "туристична галузь", що на відміну від існуючих підходів, розмежовує ці два поняття за ознакою ролі в економіці та дозволяє розвинути систему управління розвитком туризму в Україні. Здійснений під час дослідження аналіз євроінтеграційної політики інноваційного розвитку як процесу добровільного створення спільних інституцій та поступове вироблення спільних політик шляхом укладення договору між незалежними державами з метою досягнення спільних цілей та захисту спільних інтересів, дозволив сформувати авторське визначення сутності євроінтеграційної політики управління розвитком туристичної індустрії як комплексної діяльності кожної конкретної держави в галузі туризму як сфери суспільного життя, мета якої полягає у створенні законодавчих передумов та виконавчих ініціатив для здійснення інтеграції держави в ЄС шляхом приведення її у відповідність нормам, вимогам та стандартам Європейського Союзу. Таке визначення, на відміну від наявних, враховує умови євроінтеграції та глобальних викликів сучасності та побудовано на основі критеріальної карти розвитку сталого туризму в умовах євроінтеграції, що дозволяє оцінити чинники, які формують той чи інший критерій та є основою розвитку сталого туризму в умовах євроінтеграційного курсу України. Здійснений аналіз особливостей сучасного стану розвитку туристичної індустрії України засвідчив, що в останні роки відбулись істотні зміни в її розвитку та функціонуванні, що відображають соціальні, економічні та політичні перетворення в Україні. Туристична індустрія країни перебуває на стадії структурної перебудови, формування внутрішньогалузевих і зовнішньоекономічних зв’язків. Відбувається поліпшення туристичної інфраструктури, розвиток ринку праці та створення нової системи державного регулювання туристичної діяльності. Під час дослідження інноваційних можливостей та рішень в управлінні розвитком туристичної індустрії України в контексті її євроінтеграційного курсу, було з’ясовано, що в Україні туризм все ще продовжує відставати за економічними показниками від провідних туристичних держав. Визначено, що туристична індустрія як України, так і світу в цілому суттєво адаптувались до глобальних викликів та змін, зокрема, від початку проявів пандемії та інших кризових явищ і далі – до діяльності в умовах російського вторгнення в Україну, та прямує до свого нормального функціонування навіть в умовах обмежень. Велику роль у даному пристосуванні відіграють інноваційні рішення. Встановлено, що інноваційне реформування в туризмі сприятиме як короткостроковим, так і довгостроковим поліпшенням показників туристичного попиту, зростанню кількості туристичних підприємств і, відповідно, робочих місць у даному секторі економіки, підвищенню якості та конкурентоспроможності вітчизняного туристичного продукту, збільшенню вкладу галузі туризму у ВВП. У ході дослідження встановлено, що євроорієнтований розвиток туристичної індустрії в сучасних економічних умовах може бути забезпечено великою різноманітністю інноваційних рішень, починаючи від перетворень у менеджменті та маркетинговій діяльності туроператорів та турагентів та закінчуючи диверсифікацією самого турпродукту та способами обслуговування споживачів. На цій основі в роботі удосконалено науковий підхід до визначення напрямків розвитку туристичної індустрії України, який, на відміну від наявних, представлено у вигляді графічної моделі інноваційних рішень у контексті євроінтеграційного розвитку, основними елементами якої є конкретні типи інноваційних рішень, специфічні характеристики туристичних послуг, рекомендовані напрямки діяльності та безпосередньо ІТ-новації в туристичній сфері, що дозволить досягти цілей євроінтеграційного розвитку туристичної індустрії України. Автором здійснено аналіз зарубіжного досвіду повоєнного відновлення туристичної індустрії, в ході якого встановлено, що міжнародний військовий конфлікт та повномасштабні війни несуть за собою різнобічні наслідки, в тому числі природнього, біологічного, технічного, економічного, соціального та управлінського характеру. Акцентовано, що дані наслідки визначають напрямки повоєнного відновлення туристичної індустрії. Проведено аналіз досвіду таких країн як Хорватія, Угорщина, Німеччина, Польща, Нідерланди, Естонія, Велика Британія, Ірландія, Іспанія, Португалія, Італія. На підставі здійсненого аналізу встановлено основні напрямки повоєнного відновлення туризму в Україні, зокрема, соціально-економічне та соціально-технічне відновлення, соціально-політичне та законодавче відновлення, які покладено в основу формування платформи економічного розвитку туристичної індустрії України в умовах євроінтеграції. За результатами проведеного дослідження дістав подальшого розвитку науково-методичний підхід щодо використання інструментарію забезпечення створення зовнішніх стимулюючих чинників і обставин задля надання нових можливостей населенню за рахунок його розвитку та навчання, який, на відміну від попередніх наукових напрацювань, систематизовано за чотирма категоріями інструментів залучення жителів до розвитку сфери туризму: соціальні, творчі, організаційно-економічні інструменти та інструменти просування, що дозволить ефективно подолати умови і чинники невдоволення населення та створити нові можливостей для підвищення якості життя, збереження та розвитку людського капіталу. Сформовано та обґрунтовано платформу повоєнного відновлення та управління розвитком туристичної індустрії в умовах євроінтеграції. Головними векторами повоєнного відновлення туристичної індустрії встановлено якість і стандарти, розвиток навичок, маркетинг та брендинг, ринкову аналітику, а також логістику та інфраструктуру. Визначено, що метазавданням платформи повоєнного відновлення та управління розвитком туристичної індустрії України в умовах євроінтеграції має стати підвищення її вкладу в економіку України за умов дотримання європейських цінностей. Встановлено напрямки розвитку туристичної індустрії у стратегічній перспективі євроінтеграції. У сформованій платформі підкреслюється важливість охоплення та розуміння взаємозв’язку між стійкістю та вразливістю туристичної індустрії. У структурі моделі платформи вразливість визначається трьома вимірами: безпосередня вразливість; чутливість до криз та її здатність до адаптації. Відображення в моделі платформи складності післявоєнного циклу розвитку туризму дозволяє краще зрозуміти критичні чинники, які впливають на стійкість, вразливість та адаптованість до кризи. Запропонована модель платформи усуває прогалину в розумінні динаміки, пов’язаної з нелінійним розвитком туризму, спричиненого часто в результаті конфліктів за умови політичної нестабільності. Така модель платформи є застосованою в умовах, коли в країні завершується війна та споживачі, підприємства і держава повертаються до нормального функціонування туристичного середовища. У цьому випадку після відновлення необхідною є адаптивність у розробленні проактивної політики, яка б уникала фази хаотичного відновлення, а була розрахована максимально послідовно. На основі критеріальної карти розвитку сталого туризму в умовах євроінтеграційного курсу України було здійснено економіко-математичне оцінювання ефективності управління розвитком туристичної індустрії України в умовах євроінтеграції та глобальних викликів сучасності. Автором запропоновано модель за окремими групами критеріїв, кожна з яких оцінюється за допомогою інтегральної зваженої оцінки сукупності критеріїв, що на основі використання методу експертних оцінок дозволяє оцінити чинники, що формують той чи інший критерій. Послідовність оцінювання відбувається з використанням системи індексів. Критеріальна модель економічного розвитку туристичної індустрії України в умовах євроінтеграції та глобальних викликів сучасності на основі критеріальної карти є основою розвитку сталого туризму в умовах євроінтеграційного курсу України. Усі наукові результати, викладені в дисертаційній роботі, належать особисто автору і є її науковим доробком. Дисертація є одноосібно виконаною кваліфікаційною працею, що містить розв’язання конкретного наукового завдання – розроблення платформи повоєнного відновлення та управління розвитком туристичної індустрії України в умовах євроінтеграції. Із наукових публікацій, які видано у співавторстві, у дисертації використано виключно ті ідеї та наукові положення, що є результатом особистої роботи автора. Основні результати і висновки дисертації знайшли відображення у наукових працях. Зокрема 4 статті опубліковано у фахових наукових виданнях України, 2 статті опубліковано в іноземних періодичних виданнях, 2 одноосібні розділи у 2 колективних монографіях та 5 публікації апробаційного характеру.
The dissertation is a completed comprehensive study, which is devoted to the generalization of theoretical foundations and the development of scientific and practical recommendations for improving the management of the development of the tourism industry of Ukraine in the conditions of European integration. The dissertation presents the results of a comprehensive study of the state of development of the tourism industry of Ukraine in the conditions of European integration. The purpose of the dissertation is to develop a platform for during- and post-war recovery and management of the development of the tourism industry of Ukraine in the conditions of European integration. The object of the study is the European integration development of the tourist industry of Ukraine. The subject of the study is the theoretical, methodological and practical principles of managing the development of the tourism industry of Ukraine in the conditions of European integration. The results obtained in the dissertation solve the scientific task, which consists in the development of a platform for post-war recovery and economic development of the tourism industry of Ukraine in the conditions of European integration. In the dissertation, the analysis and generalization of philosophical approaches to the essence and functioning of the "tourism" category was carried out. The analysis of philosophical views of different times and geographical spaces gave grounds to assert that the development of tourism in the context of philosophy involves a constant dialogue of different ethnic cultures and interreligious interaction between them with the aim of forming a tolerant culture and preventing interethnic conflicts in integration processes, which play a significant role in globalization development. As a result of the analysis of the works of published philosophers, it was found that the philosophy of I. Kant is important for understanding integration processes in tourism. In the scientific works of Z. Bauman, who considered tourism through the prism of the modern and postmodern eras, an analysis of the figures of the pilgrim, flâneur, vagabond, gambler and tourist was carried out and it was noted that, if the pilgrim was characteristic of the modern era, then the flaneur, vagabond, tourist and gambler "constitute a metaphor for the strategy of postmodernity". In turn, the representative of English philosophy J. Urry in his research analyzes the peculiarities of people's "consumption" of cultural monuments, places of rest and popular tourist destinations and notes that thanks to the development of information technologies and accelerated communications, people have gained the opportunity to overcome huge distances and become closer to each other, and, therefore, in the context of the economy, the tourism industry received a dynamic development thanks to this, which testifies to the implementation of a wide social, economic and individual influence by the tourism industry, covering various spheres of social life and culture, thereby contributing to the formation of the worldview of society. Studying the issue of methodological approaches to managing the development of the tourism industry, it was established that the existing definitions of tourism can be combined into two groups - practical (have a specialized nature and relate to certain economic, social, legal and other aspects of tourism) and conceptual (cover the subject as a whole, reveal the inner meaning of tourism) concepts. Analyzing approaches to the essence and typification of the tourist space, the work developed theoretical provisions on the typification of the tourist space, within which five main types of it were distinguished: ecological tourist space, resort tourist space, urban tourist space, event tourist space, mythological tourist space, each of which is characterized by the presence of six stages of change, the difference of which from existing approaches is the separation of each type based on the specifics of tourist destinations, which further contributes to the formation of a platform for the development of the tourism industry of Ukraine in the conditions of European integration. At the same time, during the analysis and generalization of the main concepts of tourism from a methodological point of view, the scientific-methodical approach to the definition of the economic category "tourist industry" was further developed by agreeing and visually systematizing the main concepts within this economic category, which, unlike the existing ones, is displayed visually and allows to correctly determine the interrelationships in the processes of functioning of the tourism industry. In addition, the conceptual and categorical apparatus has been improved, which reflects essential connections and relationships by defining the concepts of "tourist industry" and "tourist industry", which, unlike existing approaches, distinguishes these two concepts based on their role in the economy and allows the development of a system management of tourism development in Ukraine. The analysis of the European integration policy of innovative development conducted during the research as a process of voluntary creation of joint institutions and the gradual development of joint policies through the conclusion of an agreement between independent states, with the aim of achieving common goals and protecting common interests, made it possible to form the author's definition of the essence of the European integration policy of managing the development of the tourism industry as a complex activities of each specific state in the field of tourism as a sphere of public life, the purpose of which is to create legislative prerequisites and executive initiatives for the integration of the state into the EU by bringing it into compliance with the norms, requirements and standards of the European Union. This definition, unlike the existing ones, takes into account the conditions of European integration and the global challenges of today and is built on the basis of a criterion map of the development of sustainable tourism in the conditions of European integration, which allows to evaluate the factors that form one or another criterion and is the basis of the development of sustainable tourism in the conditions of the European integration course of Ukraine. The analysis of the peculiarities of the current state of the development of the tourism industry in Ukraine proved that in recent years there have been significant changes in its development and functioning, which reflect social, economic and political transformations in Ukraine. The tourism industry of the country is at the stage of structural restructuring, the formation of intra-industry and foreign economic ties. The improvement of the tourist infrastructure, the development of the labor market and the creation of a new system of state regulation of tourist activities are taking place. During the study of innovative opportunities and solutions in the management of the development of the tourism industry of Ukraine in the context of its European integration course, it was found that tourism in Ukraine still continues to lag behind the leading tourist states in terms of economic indicators. It was determined that the tourism industry of both Ukraine and the world as a whole has significantly adapted to global challenges and changes, in particular, from the beginning of the pandemic and other crisis phenomena and onward - to activities in the conditions of the Russian invasion of Ukraine, and is on its way to normal functioning even under restrictions. Innovative solutions play a big role in this device. It has been established that innovative reforms in tourism will contribute to both short-term and long-term improvement of tourism demand indicators, growth of the number of tourism enterprises and, accordingly, jobs in this sector of the economy, improvement of the quality and competitiveness of the domestic tourism product, increase of the contribution of the tourism industry to GDP. In the course of the study, it was established that the Euro-oriented development of the tourism industry in modern economic conditions can be ensured by a wide variety of innovative solutions, starting with transformations in the management and marketing activities of tour operators and travel agents and ending with the diversification of the tourism product itself and ways of serving consumers. On this basis, the work improved the scientific approach to determining the directions of development of the tourism industry of Ukraine, which, unlike the existing ones, is presented in the form of a graphic model of innovative solutions in the context of European integration development, the main elements of which are specific types of innovative solutions, specific characteristics of tourist services, recommended areas of activity and directly IT innovations in the tourism sphere, which will allow to achieve the goals of the European integration development of the tourism industry of Ukraine. The author carried out an analysis of the foreign experience of the post-war recovery of the tourism industry, during which it was established that international military conflict and full-scale wars entail diverse consequences, including those of a natural, biological, technical, economic, social and managerial nature. It is emphasized that these consequences determine the directions of the during- and post-war recovery of the tourism industry. An analysis of the experience of such countries as Croatia, Hungary, Germany, Poland, the Netherlands, Estonia, Great Britain, Ireland, Spain, Portugal, and Italy was carried out. Based on the analysis, the main directions of the during- and post-war recovery of tourism in Ukraine were established, in particular, socio-economic and socio-technical recovery, socio-political and legislative recovery, which are the basis for the formation of a platform for the economic development of the tourism industry of Ukraine in the conditions of European integration. According to the results of the research, the scientific and methodological approach to the use of tools for ensuring the creation of external stimulating factors and circumstances in order to provide new opportunities to the population at the expense of its development and training was further developed, which, unlike previous scientific developments, is systematized according to four categories of tools for attracting residents to development of the field of tourism: social, creative, organizational and economic tools and tools of promotion, which will allow to effectively overcome the conditions and factors of dissatisfaction of the population and create new opportunities for improving the quality of life, preservation and development of human capital. The platform of during- and post-war recovery and management of the development of the tourism industry in the conditions of European integration was formed and substantiated. Quality and standards, skills development, marketing and branding, market analytics, as well as logistics and infrastructure have been identified as the main vectors of the post-war recovery of the tourism industry. It was determined that the meta-task of the platform of post-war recovery and management of the development of the tourism industry of Ukraine in the conditions of European integration should be to increase its contribution to the economy of Ukraine under the conditions of compliance with European values. The directions of the development of the tourism industry in the strategic perspective of European integration have been established. The resulting platform emphasizes the importance of embracing and understanding the relationship between resilience and vulnerability in the tourism industry. In the framework of the platform model, vulnerability is defined by three dimensions: immediate vulnerability; sensitivity to crises and its ability to adapt. Reflecting in the platform model the complexity of the post-war cycle of tourism development allows for a better understanding of the critical factors that influence resilience, vulnerability and adaptability to the crisis. The proposed platform model addresses a gap in the understanding of the dynamics associated with the non-linear development of tourism, often caused by conflicts under conditions of political instability. This model of the platform is used in conditions when the war ends in the country and consumers, enterprises, and the state return to the normal functioning of the tourist environment. In this case, after the recovery, adaptability in the development of a proactive policy is necessary, which would avoid the phase of chaotic recovery, but was calculated as consistently as possible. On the basis of the criterion map of the development of sustainable tourism in the conditions of the European integration course of Ukraine, an economic and mathematical assessment of the effectiveness of management of the development of the tourism industry of Ukraine in the conditions of European integration and global challenges of modernity was carried out. The author proposed a model based on separate groups of criteria, each of which is evaluated using an integral weighted evaluation of a set of criteria, which, based on the use of the method of expert evaluations, allows to evaluate the factors that form this or that criterion. The sequence of evaluation is carried out using a system of indexes. The criterion model of the economic development of the tourism industry of Ukraine in the conditions of European integration and the global challenges of modernity based on the criterion map is the basis of the development of sustainable tourism in the conditions of the European integration course of Ukraine. All scientific results presented in the dissertation belong to the author personally and are his scientific work. The dissertation is an individually completed qualification work containing a solution to a specific scientific task - the development of a platform for post-war recovery and management of the development of the tourism industry of Ukraine in the conditions of European integration. Of the scientific publications published in co-authorship, the dissertation uses only those ideas and scientific propositions that are the result of the author's personal work. The main results and conclusions of the dissertation were published in 13 scientific papers. In particular, 4 papers were published in specialized scientific journals in Ukraine, 2 papers were published in foreign specialized economics publications, 2 individual chapters in 2 collective monographs and 5 publications of an approbation nature.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/24833
Faculty: Факультет управління та бізнес-дизайну
Department: Кафедра смарт-економіки
Розташовується у зібраннях:Автореферати та дисертації
Кафедра смарт-економіки (СЕ)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Hryhorchuk_DV_dissertation_27.09.2023.pdf3,15 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.