Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/24216
Назва: Efficiency analysis of using the scientific potential in the Ukrainian higher education system
Інші назви: Аналіз ефективності використання наукового потенціалу системи вищої освіти України
Автори: Vlasiuk, T.
Bondarchuk, Julia
Fastovets, N.
Ключові слова: система вищої освіти
наукова діяльність
науковий потенціал
аспірантура
докторантура
публікаційна активність
system of higher education
scientific activity
scientific potential
postgraduate studies
doctoral studies
publishing activity
Дата публікації: 2022
Бібліографічний опис: Vlasiuk T. Efficiency analysis of using the scientific potential in the Ukrainian higher education system = Аналіз ефективності використання наукового потенціалу системи вищої освіти України [Текст] / T. Vlasiuk, Ju. Bondarchuk, N. Fastovets // Менеджмент. - 2022. - Вип. 2 (36). - С. 9-24.
Source: Менеджмент
Короткий огляд (реферат): Вирішення проблеми забезпечення відповідності української вищої освіти сучасним і майбутнім потребам розвитку національної економіки і суспільства передбачає вирішення цілого ряду взаємопов’язаних завдань: оцінювання стану української вищої освіти і науки на сучасному етапі; проблеми управління навчальними закладами, маркетингова діяльність та підвищення конкурентоспроможності українських закладів вищої освіти, які б дозволили вийти на світовий ринок освітніх послуг; аналіз державного управління і регулювання системи освіти та інноваційний розвиток сфери вищої освіти; окреслення теоретичних питань моделювання процесів використання потенціалу економіки знань суспільства в цілому. Осередком розвитку інновацій та здійснення наукових досліджень є система вищої освіти держави. Відповідно до системного підходу наукова діяльність у вищій освіті є системою, що складається з таких підсистем: здійснення наукових досліджень, підготовка наукових кадрів, творча активність учасників освітньої діяльності, оприлюднення результатів наукових досліджень та впровадження отриманих результатів в освітній процес. Саме використання системного підходу сприятиме підвищенню якості вищої освіти та зростанню конкурентоспроможності вітчизняних закладів вищої освіти на міжнародному і національному рівні. Вищезазначене окреслює актуальність даного дослідження та відображає мету даної статті як визначення ефективності наукового потенціалу системи вищої освіти України та визначення впливу чинників на цю ефективність. Методи дослідження, що використовувались: метод індукції при здійсненні формальнологічних узагальнень; метод дедукції для одержання проміжних (часткових) висновків на основі аналізу характеру загального процесу; метод абстрагування для виявлення та ідентифікації значимих тенденцій економічних процесів; кореляційний аналіз для визначення найбільш суттєвих чинників, що впливають на рівень формування ВВП від професійної, наукової та технічної діяльності; регресійний аналіз для побудови лінійної множинної регресії. Для моделювання використовувались спеціальні програмно-технічні засоби: MS Excel, Statistika10. Доведено, що ефективність використання наукового потенціалу системи вищої освіти залежить від результативності підготовки наукових кадрів, рівня фінансування наукової та науково-технічної діяльності системи вищої освіти, публікаційної активності науковців та кількості запатентованих винаходів. В процесі аналізу доведено, що рівень ВВП від професійної, наукової та технічної діяльності залежить від зміни таких чинників як: кількість аспірантів, які закінчили аспірантуру із захистом дисертацій; кількість докторантів у ЗВО на кінець року; кількість науково-технічних робіт, що виконували ЗВО; публікаційна активність вищої освіти: надруковані монографії та статті надруковані у наукових виданнях, що опубліковані у наукометричій базі даних Scopus; кількість отриманих патентів на винаходи. Отримане рівняння множинної регресії надає можливість спрогнозувати розмір ВВП від професійної, наукової та технічної діяльності при заданих розмірах зазначених факторних ознак. Розвиток наукового потенціалу системи вищої освіти багато в чому залежить від виваженої державної, регіональної та внутрішньої політики. Наразі в умовах повномасштабної війни ЗВО отримують менші розміри реального фінансування наукової діяльності, тому важливо розробити стратегію розвитку системи вищої освіти України, яка була б направлена на забезпечення розвитку та конкурентоспроможності вітчизняних закладів вищої освіти в умовах глобалізації.
Solving the problem of ensuring the compliance of Ukrainian higher education with the current and future needs of the development of the national economy and society involves solving a number of interrelated tasks: assessing the state of Ukrainian higher education and science at the current stage; management problems of education institutions, marketing activities and increasing the competitiveness of Ukrainian institutions of higher education, which would allow to enter the world market of educational services; analysis of state management and regulation of the education system and innovative development of the field of higher education; outline of theoretical issues of modeling the processes of using the potential of the knowledge economy of society as a whole. The center of the development of innovations and the implementation of scientific research is the system of higher education of the state. According to the systemic approach, scientific activity in higher education is a system consisting of the following subsystems: carrying out scientific research, training academic staff, creative activity of participants in educational activity, publicizing the results of scientific research and implementing the obtained results in the educational process. It is the use of a systemic approach that will help improve the quality of higher education and increase the competitiveness of domestic institutions of higher education at the international and national levels. The aforementioned outlines the relevance of this study and reflects the purpose of this article as determining the effectiveness of the scientific potential of the higher education system of Ukraine and determining the impact of factors on this effectiveness. Research methods used: the method of induction in the implementation of formal-logical generalizations; deduction method for obtaining intermediate (partial) conclusions based on the analysis of the nature of the general process; method of abstraction to locate and identify significant trends in economic processes; correlation analysis to determine the most significant factors affecting the level of GDP formation from professional, scientific and technical activities; regression analysis to construct a linear multiple regression. Special software and technical tools were used for modeling: MS Excel, Statistika10. It has been proven that the effectiveness of using the scientific potential of the higher education system depends on the effectiveness of training academic staff, the level of financing scientific and technical activities of the higher education system, the publication activity of scientists and the number of patented inventions. In the process of analysis, it was proven that the level of GDP from professional, scientific and technical activities depends on changes in such factors as: the number of graduate students who completed graduate studies with the defense of theses; the number of doctoral students at IHE at the end of the year; the number of scientific and technical works performed by institutions of higher education; publishing activity of higher education: printed monographs and articles in scientific journals published in the Scopus scientometric database; the number of received patents for inventions. The obtained multiple regression equation makes it possible to predict the size of GDP from professional, scientific and technical activities at the specified sizes of the specified factor characteristics. The development of the scientific potential of the higher education system largely depends on balanced state, regional and domestic policies. Currently, in the conditions of a full-scale war, institutions of higher education receive smaller amounts of real funding for scientific activities, therefore it is important to develop a strategy for the development of the higher education system of Ukraine, which would be aimed at ensuring the development and competitiveness of domestic institutions of higher education in the conditions of globalization.
DOI: 10.30857/2415-3206.2022.2.1
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/24216
ISSN: 2415-3206
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації (статті)
Менеджмент
Кафедра філології та перекладу (ФП)
Кафедра смарт-економіки (СЕ)
Кафедра приватного та публічного права (ППП)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Management_2022_Issue2(36)_P009-024.pdf353,52 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.