Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/17094
Назва: Теорія поколінь та який її вплив на сучасний бізнес
Інші назви: Theory of generations and how it influences on modern business
Автори: Денисенко, М. П.
Давиденко, Н. В.
Ключові слова: теорія поколінь
бебі-бумери
покоління Х
мілленіали
відмінності поколінь
покоління Z
покоління альфа
theory of generation
baby boomers
generation X
millennials
generation differences
generation Z
generation alpha
Дата публікації: січ-2020
Бібліографічний опис: Денисенко М. П. Теорія поколінь та який її вплив на сучасний бізнес / М. П. Денисенко, Н. В. Давиденко // Економiка та держава. – 2020. – № 1. – С. 46-49.
Source: Економiка та держава
Экономика и государство
Ekonomika ta derzhava
Короткий огляд (реферат): Статтю присвячено одній із популярних теорій сучасності – Теорії поколінь, яку сьогодні широко використовують маркетологи, економісти, соціологи, психологи та управлінці. Адже, розгадавши таємницю відмінностей поколінь, можна знайти підхід до представників різного віку. У статті розглядається вплив теорії на стратегію компаній, а також які інструменти їм слід використовувати, щоб привернути увагу до свого продукту. Подано певні судження, що теорія впливає на компанії як на працедавців, рекрутингова стратегія компанії має враховувати всі відмінності під час прийому кандидатів X, Y та Z. Акцентується також увага на тому, що названа теорія має певні недоліки. Перший недолік полягає в тому, що роки народження поколінь варіюються в залежності від географії, у різних частинах світу існують різні характеристики. По-друге, дослідження мають певні недоліки точних емпіричних даних. В Україні ця теорія лише набирає обертів, компанії поступово починають підлаштовуватися під відмінності поколінь задля підвищення своєї привабливості. Проте міжнародні компанії, філії яких розташовано в Україні показують приклад знаходження взаєморозуміння зі споживачами теорії.
The article deals with one of the popular theories of today – Generation Theory, which is widely used today by marketers, economists, sociologists, psychologists and managers. Despite the fact that the theory was developed in the 90's, it has not lost its relevance in our day. After all, when you solve the mystery of the differences of generations, you can find an approach to representatives of all ages. The article discusses the impact of theory on a company's strategy, as well as what tools they should use to attract attention to their products. Some suggestions have been made that the theory affects companies not only as manufacturers of goods or services, but also as employers. The company's recruiting strategy must take into account all the differences in search and recruitment of X, Y and Z candidates. Representatives of different generations train each other during they work together. X helps Y not lose the joy of face-to-face communication, and Millennials teach X how to use global networks. Generation Z representatives set their own rules of the game and clearly follow them. Z communicate best and have little or no conflict with Baby-boomers, they have common views with them. It is also easier for them to find a common language with X rather than Y. That is, with grandparents, not parents. X and Z are so different that it makes no sense to conflict and prove something to each other. However, the theory has some drawbacks. The first drawback is that the years of birth of generations differ depending on geography, and there are different characteristics in different parts of the world. Second, the studies have some drawbacks of accurate empirical data. Opponents of Generation Theory call it a successful product of marketers that has nothing to do with reality. The main objection of the theory is that the boundaries of generations are determined arbitrarily, and generations are almost indistinguishable from the usual age groups. In Ukraine, this theory is only gaining ground, and companies are gradually starting to adapt to the differences of generations to increase theirselves attractiveness. A group of researchers led by Eugene Zamis and Eugene Novikov in 2003-2004 adapted the theory of generations for the post-Soviet space. Nowadays, lectures, workshops, trainings, presentations on the main idea of the theory are held in Ukraine – the conflict between the generations exists as each generation forms its hierarchy of values under the influence of education and living conditions. However, international companies whose branches are located in Ukraine show an example of understanding with consumers of theory.
DOI: 10.32702/2306-6806.2020.1.46
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/17094
Faculty: Факультет економіки та бізнесу
Department: Кафедра економіки та сфери обслуговування
ISSN: 2306-6806
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації (статті)
Кафедра смарт-економіки (СЕ)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
ED_2020_1_P046-049.pdf190,16 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.