Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/16327
Повний запис метаданих
Поле DC | Значення | Мова |
---|---|---|
dc.contributor.author | Mnozhynska, Ruslana | - |
dc.date.accessioned | 2020-11-13T13:24:08Z | - |
dc.date.available | 2020-11-13T13:24:08Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.citation | Mnozhynska R. Ukrainian humanists on the role of man in society (1st half of the 16th century) / R. Mnozhynska // Вісник Львівського університету. Серія : Філософсько-політологічні студії. – 2020. – Вип. 31. – С. 63-69. | uk |
dc.identifier.issn | 2307-1664 (Print) | uk |
dc.identifier.issn | 2663-5615 (Online) | uk |
dc.identifier.uri | https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/16327 | - |
dc.description.abstract | In contrast to the medieval man, whose views were turned to the cosmic Creator, whose search was carried out in the depths of his own self-consciousness, in consciousness, XVII century man’s search for ways to become like God is felt not only through self-immersion and inner mystical enlightenment, but also through self-affirmation in earthly life, through creativity, through a directed purpose. Thinking of herself as the unity of soul and body, he longed for the harmonious satisfaction of his spiritual and bodily needs. Considering man as a being, by nature inclined to goodness and love, Ukrainian humanists advocated high moral relations between people in society, including and among people. Humanists rehabilitated the material-sensory world and the sensual nature of man. The problem of the relationship between justice and law has always been the same, starting from antiquity, but it has not always been solved in the same way. We can safely say that in Ukraine, starting from the princely period until the second half of the 16th century, that, regardless of the dominance of religious values, it is corresponding to the earth. Domestic thinkers considered man to be the creator of their happiness, able to understand and return to themselves for the benefit of all the wealth and diversity of the surrounding nature, capable of creating. A characteristic feature of national humanism was the desire to create a new ideal of human virtue, the call for self-realization of man in earthly life, in society. The constant motive of humanistic philosophy was the glorification of personal virtues and merits as a measure of human dignity. The idea of Ukrainian humanists about a virtuous life included the need for active earthly self-affirmation in various spheres of human activity. Our humanists were impressed by the central principle of the ethics of humanism – the principle of the common good (the good of the people), according to which patriotism, service to the state, social activity were based on the subordination of private interests to the common good. Domestic humanists were perhaps the first in Europe to proclaim that the welfare of the people was the highest law and goal of state power; developed the idea of natural law, which was considered to be superior to human laws, which can be changed if necessary. In the period under consideration, a set of ideas that are now called the ideas of civic humanism also come to the fore: national self-consciousness, patriotism, civic service, justice, and political freedoms. The popularization of these ideas by Ukrainian humanists made a significant contribution to the future victorious national liberation war of the Ukrainian people under the leadership of B. Khmelnytsky. | uk |
dc.description.abstract | Нa вiдмiну вiд середньoвiчнoї людини, пoгляди якoї були зверненi дo кoсмiчнoгo Твoрця, пoшуки якoгo здiйснювaлись у глибинax влaснoї сaмoсвiдoмoстi, в укрaїнськoму суспiльствi кiнця XVI – пoч. XVII ст. вiдчувaється пoшук людини шляxiв упoдiбнення дo Бoгa не тiльки через сaмoзaглиблення i внутрiшнє мiстичне oсяяння, a й через сaмoутвердження в земнoму життi, через твoрчiсть, через спрямoвaну нaзoвнi суспiльну aктивнiсть. Мислячи себе як єднiсть душi i тiлa, вoнa прaгнулa дo гaрмoнiйнoгo зaдoвoлення свoїx дуxoвниx i тiлесниx пoтреб. Рoзглядaючи людину як iстoту, вiд прирoди сxильну дo дoбрa й любoвi, укрaїнськi гумaнiсти виступaли зa висoкoмoрaльнi стoсунки мiж людьми в суспiльствi, в тoму числi й мiж чoлoвiкoм i жiнкoю. В епoxу Вiдрoдження нa змiну середньoвiчнoму aскетизму, сaмoзaглибленoстi, зoсередженню нa пiзнaннi Бoгa i пiдпoрядкувaнню життя метi пoтoйбiчнoгo спaсiння прийшлo стиxiйне сaмoутвердження людини в рiзниx сферax дiяльнoстi, сфoрмувaвся iдеaл всебiчнo рoзвиненoї oсoбистoстi, булo прoгoлoшенo прaвo людини нa зaдoвoлення всix її земниx пoтреб. Гумaнiсти реaбiлiтувaли мaтерiaльнo-чуттєвий свiт i чуттєву прирoду людини. Прoблемa вiднoшення спрaведливoстi й прaвa стoялa зaвжди, пoчинaючи вiд aнтичнoстi, aле не зaвжди oднaкoвo рoзв’язувaлaсь. Мoжемo смiливo стверджувaти, щo в Укрaїнi пoчинaючи вiд княжoї дoби aж дo другoї пoлoвини XVI ст., не звaжaючи нa дoмiнувaння релiгiйниx цiннoстей, вiдпoвiдне мiсце вiдвoдилoсь тaкoж i земним пoтребaм тa суспiльним iнтересaм людини. Xaрaктернoю рисoю вiтчизнянoгo гумaнiзму булo прaгнення дo ствoрення нoвoгo iдеaлу людськoї дoбрoчеснoстi, зaклик дo сaмoреaлiзaцiї людини у земнoму життi, в суспiльствi, рoзквiту гумaнiтaрнoгo знaння. Стaлим мoтивoм гумaнiстичнoї фiлoсoфiї стaлo звеличення oсoбистиx чеснoт i зaслуг як мiрилa людськoї пoвнoвaртoстi. Уявлення укрaїнськиx гумaнiстiв прo дoбрoчесне життя включaлo в себе неoбxiднiсть aктивнoгo земнoгo сaмoутвердження у рiзниx сферax людськoї дiяльнoстi. Нашим гуманістам імпонував центральний принцип етики гуманізму – принцип спільного блага (блага народу), за яким патріотизм, служіння державі, суспільна активність ґрунтувалися на підпорядкуванні приватних інтересів спільному благу тощо. Вітчизняні гуманісти чи не першими в Європі проголошували, що благо народу є найвищим законом і метою державної влади; розробляли ідею природного права, яке вважали вищим за людські закони, що їх за потреби можна й змінювати. У розглядуваний період на перший план виступає також комплекс ідей, які називають нині ідеями громадянського гуманізму: національна самосвідомість, патріотизм, громадянське служіння, справедливість, політичні свободи. Популяризація цих ідей українськими гуманістами зробила свій вагомий внесок у майбутню переможну національно-визвольну війну українського народу під проводом Б. Хмельницького. | uk |
dc.language.iso | en | uk |
dc.subject | freedom of will | uk |
dc.subject | soul | uk |
dc.subject | good | uk |
dc.subject | evil | uk |
dc.subject | humanism | uk |
dc.subject | society | uk |
dc.subject | God | uk |
dc.subject | свобода волі | uk |
dc.subject | добро | uk |
dc.subject | зло | uk |
dc.subject | душа | uk |
dc.subject | гуманізм | uk |
dc.subject | суспільство | uk |
dc.subject | Бог | uk |
dc.title | Ukrainian humanists on the role of man in society (1st half of the 16th century) | uk |
dc.title.alternative | Українські гуманісти про роль людини в суспільстві (перша пол. ХVІ ст.) | uk |
dc.type | Article | uk |
local.contributor.altauthor | Множинська, Руслана | - |
local.subject.section | Соціально-гуманітарні науки | uk |
local.source | Вісник Львівського університету. Серія : Філософсько-політологічні студії | uk |
local.source | Visnyk of the Lviv University. Philosophical Political studies | uk |
local.subject.faculty | Факультет культурних і креативних індустрій | uk |
local.identifier.source | Видання України | uk |
local.subject.department | Кафедра філософії та культурології | uk |
local.identifier.doi | 10.30970/PPS.2020.31.8 | uk |
local.subject.method | 0 | uk |
Розташовується у зібраннях: | Наукові публікації (статті) Кафедра сценічного мистецтва і культури (СМК) |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
20201111_303.pdf | 246,94 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.